Jak przygotować się do zabiegu in vitro?

zdrowy tryb zycia

Podjęcie decyzji o zastosowaniu metody in vitro to ważny moment dla wszystkich, którzy starają się o dziecko. W trakcie przygotowań do in vitro, bez wątpienia najważniejsze jest stosowanie się do zaleceń lekarzy. Niemniej jednak, warto także zwrócić większą uwagę na ogólną kondycję swojego organizmu. Czasem nawet drobna zmiana dotychczasowych nawyków, może mieć pozytywny wpływ na efekty leczenia.

Kwas foliowy to podstawa

Podczas planowania ciąży bardzo ważna jest suplementacja kwasem foliowym. Bez względu na to, czy do zapłodnienia ma dojść w sposób naturalny, czy metodą in vitro warto pamiętać o jego przyjmowaniu.

Kwas foliowy jest to organiczny związek chemiczny, inaczej zwany witaminą B9. Występuje on naturalnie w żywności w postaci folianów, a ponadto jest także dostępny na rynku w formie różnego rodzaju suplementów diety. Kwasa foliowy odgrywa istotną rolę w pierwszych tygodniach ciąży – gdy formuje się centralny układ nerwowy, mózg oraz rdzeń kręgowy dziecka. Z tego względu lekarze zalecają kobietom planującym ciążę dodatkową suplementację kwasem foliowym. Zalecana dawka to od 400 mikrogramów do 0,4 miligramów.

Suplementacja kwasem foliowym nie musi się ograniczać wyłącznie do przyjmowania bogatych w ten związek chemiczny środków z apteki. Istnieje bowiem wiele warzyw, które uznaje się za szczególnie bogate w kwas foliowy, są to przede wszystkim: szpinak, kapusta i brokuły. Niemniej jednak, witaminę B9 można także znaleźć w nieco mniejszych ilościach w produktach takich jak: pomidory, fasola, groch, soczewica, buraki i orzechy.

Zadbaj o prawidłową wagę ciała i jedz zdrowo

W trakcie przygotowań do zapłodnienia metodą in vitro warto zadbać także o utrzymanie prawidłowej wagi. W tym celu pomocne może okazać się obliczenie wskaźnika BMI.

BMI jest to współczynnik masy ciała, czyli wagi wyrażonej w kilogramach, podzielonej przez wzrost podany w metrach i podniesionej do kwadratu. Według przyjętych norm prawidłowa waga powinna utrzymywać się między 18,5 a 24,99 BMI.
Czasem do utrzymania prawidłowej wagi wystarczy naprawdę niewiele. Warto pamiętać o zdrowej diecie oraz delikatnych i wykonywanych regularnie ćwiczeniach fizycznych.

Ogranicz używki

Pozytywny wpływ na zdrowie, a także samopoczucie kobiet przygotowujących się do in vitro będzie miało także ograniczenie używek. Rozsądnym rozwiązaniem jest całkowite odstawienie alkoholu, papierosów oraz różnego rodzaju leków i substancji, które mogą wydłużyć proces starań o zajście w ciążę.

Warto także przynajmniej ograniczyć picie kawy i nie przekraczać bezpiecznej dziennej dawki, za którą przyjmuje się ok. 200 – 300 mg kofeiny.

Zadbaj o pozytywne relacje w związku

W trakcie przygotowań do in vitro stres jest właściwie nieunikniony i dotyczy zarówno kobiet, jak i ich partnerów. Warto zatem dbać o pozytywne relacje w związku, unikać konfliktów i wzajemnych pretensji. Nawet w trudnych chwilach lepiej postawić na szczerość i rozmawiać otwarcie o swoich uczuciach i emocjach. Zrozumienie i wsparcie emocjonalne jest bardzo potrzebne podczas starania się o dziecko.